Sağlığımız için sosyal mesafeyi koruyor, zorunlu olmadıkça evlerimizden dışarı çıkmamaya özen gösteriyoruz. Daha önce benzerini yaşamadığımız böylesi olağanüstü günlerde belki daha yoğun bir stres altında olduğumuzu hissediyoruz. Bu dönemin öncesini düşündüğümüzde belki rehavete kapıldığımızı fark ediyor ve bu nedenle daha hareketsiz bir yaşam rutinine girdiğimizi gözlemliyoruz.

İşte yoğun stres yüklendiğimiz bu günlerde hem zihnimizi sakinleştiren hem de bedenimize fayda sunan yogaya ilgi bu nedenle giderek artıyor. Esasen son yıllarda tüm dünyada yoganın keşfedildiğini, kişisel gelişim ve spor ritüellerinin bir parçasına dönüştüğünü gözlemlesek de pandemi sürecinin yogayı daha da popüler hale getirdiği bir gerçek. Aynı zamanda pek çok yoga stüdyosu veya yoga eğitmeni ders kayıtlarını online kanallar üzerinden paylaşarak veya yine online görüntülü konuşma uygulamaları aracılığıyla canlı dersler vererek yogayı evlerimizin konforuna çok daha sıklıkla taşımaya başladı. Bu da yoganın dikkat çekme sürecini etkileyen bir diğer etken olarak değerlendirilebilir.

Yoganın farkı ne?

Peki, nedir bu yoga? Geçmişi 5 bin yıl öncesinin Hint felsefesine dayanan ve kelime anlamı “bütünleştirmek” olan yoga, en genel tanımıyla bir zihin ve beden pratiği/uygulaması olarak ifade edilebilir. Pek çok çeşidi olan yoga; asanalar (yoga pozları/duruşları), pranayama (nefes alma teknikleri), meditasyon ve mindfulness (bilinçli farkındalık) çalışmalarını birleştiren bir öğreti. Yogayı diğer fiziksel egzersiz türlerinden belki de en net biçimde ayıran özelliği ise yoga pratiğinde kişinin hiçbir biçimde kendisiyle veya etrafındakilerle bir rekabet içine girmemesinin ve kıyaslamalardan uzak durmasının öğütlenmesi. Yoganın felsefi özünde rekabet ve kıyaslama değil, kendini ve bedeninin sınırlarını olduğu gibi kabul etmek ve kendine şefkat gösterme yolculuğuna çıkmak yatıyor. Üstelik ister ileri yaşta olun ister genç, ister kilo fazlanız olsun ister zayıf olun, fark etmiyor. Herkese uygun bir türü olan yoganın güzelliği, zihni sakinleştirirken vücudunuzu güçlendirmesinde saklı.     

 

Bir fiziksel, zihinsel ve ruhsal bütünlük yolculuğu: Yoganın faydaları

Yoganın hem bedensel hem zihinsel hem de ruhsal açıdan “iyi olma” haline önemli katkıları bulunuyor. Düzenli uygulandığında yaşam enerjisini yükseltebilen, daha sağlıklı düşünebilme ve hissedebilme yetisini güçlendirebilen yoga, daha sakin bir hayatın kapılarını aralayabilmemizi de mümkün kılabiliyor. Yoganın öne çıkan bazı faydalarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:

  • Çeşitli yoga pozlarının yanı sıra “güneşe selam” veya “aya selam” gibi farklı akışlarıyla kalp ritmini düzenliyor.
  • Vücudun dengesini ve esnekliğini artırıyor.
  • Asanalarla bağ dokularını ve kasları kuvvetlendiriyor.
  • Kronik yorgunluğu ve kronik ağrıları azaltmaya yardımcı oluyor.
  • Doğru nefes alma teknikleri ve meditasyon bağışıklık sistemini güçlendiriyor, kaygı ve stresin azalmasını sağlıyor.
  • Düzenli yoga yapan kişiler daha dengeli bir uyku düzenine sahip oluyor.
  • Kortizol hormonu seviyesini düşürdüğü için depresyon semptomlarının azalmasını sağlayabiliyor.
  • Beyin gücünü artırarak hafıza kaybı riskini önleyebiliyor.

Yoga çeşitleriyle tanışın

Günümüzde pek çok farklı ihtiyaç için birçok farklı yoga türü bulunuyor. Bu yoga türleri arasında sıklıkla takip edilenleri sizler için derledik. Hazırsanız, yoga çeşitleriyle hep birlikte tanışalım!

Hatha Yoga: Yoga pozlarının öğretildiği bu tür, başlangıç seviyesi derslere girişte tercih ediliyor. Hatha dersleri genellikle temel yoga duruşlarına nazik bir giriş niteliği taşıyor. Bu yoga pozlarının farklı zorluk seviyelerinde akış haline getirildiği 2. ve 3. seviye hatha yoga dersleri de mevcut. 

Ashtanga Yoga: 1970’lerde popüler olan bu yoga çeşidinde eski yoga teknikleri kullanılıyor. Ashtanga yogada birbirini izleyen 6 yoga pozu yapılıyor. Yoga pozunun birinde nefes alınırken, diğerinde veriliyor. Bu sayede hareketler, nefesle birebir uyumlu ve akış halinde bir tempoda takip ediliyor.  

Vinyasa Yoga: Akıcı bir asana serisinin nefesle paralel biçimde pratik edilmesinden oluşan vinyasa yoga; enerjiyi yoğun şekilde hissedebileceğiniz, tempolu bir yoga çeşidi olarak dikkat çekiyor.

Iyengar Yoga: Iyengar yogada genellikle denge ve doğru hizalanmaya odaklanılıyor. Çeşitli bloklar, battaniyeler, sandalyeler ve yoga kayışları kullanılarak uygulanan bu yoga türünde konsantrasyon ağırlıklı çalışılıyor.

Kundalini Yoga: Kundalini, Sanskritçede “coiled snake” yani sarmal yılan anlamına geliyor. Yoga felsefesindeki anlamı ise saf yaşam enerjisi ve farkındalık olarak açıklanıyor. Kundalini yogada bastırılmış enerjinin açığa çıkarılmasına odaklanılıyor. Bu nedenle kundalini yoga daha çok meditasyon, çeşitli mantraların tekrarlanması ve şarkı söylenmesiyle tamamlanıyor.

Yin Yoga: Meditatif ve sakin bir yoga türü olan yin yogada her pozun içinde normalde olduğundan daha uzun süre kalınıyor. Bu açıdan boyun, omuzlar, kalçalar ve ayak bilekleri gibi bölgelerdeki bağ dokularını canlandıran ve çalıştıran yin yogada eklemlerdeki gerginliğin serbest bırakılmasına odaklanılıyor.

Paylaş